W dzisiejszych czasach, kiedy liczba samochodów jeżdżących po polskich drogach rośnie, coraz trudniej jest utrzymać bezpieczeństwo. Statystyki wskazują, że z roku na rok liczba wypadków rośnie, mimo wielu kampanii społecznych i wzmożonej kontroli patroli policyjnych.
Brawura kierowców, brak doświadczenia i wyobraźni, zbyt szybka jazda, alkohol - to najczęstsze przyczyny wypadków. Jeśli dodać do tego niesprzyjające warunki atmosferyczne oraz kiepski stan dróg, o wypadek nietrudno. Coraz częściej słyszymy także o tym, że przyczyną wypadku był niesprawny samochód - brak świateł, niesprawne hamulce.
Te czynniki nie mają i nie mogą mieć usprawiedliwienia, bo dbanie o samochód to nie tylko jego pielęgnacja, lecz także okresowy przegląd poprawności działania wszystkich jego elementów. Takie przeglądy są obowiązkiem nałożonym na każdego właściciela auta - co roku każdy samochód musi przejść badania diagnostyczne, które wykrywają usterki.
W praktyce jednak kontrola stanu technicznego auta powinna się odbywać podczas każdego użytkowania samochodu. Kierowca powinien szybko reagować na wszelkie szmery, niepokojące stukanie i inne sygnały, które świadczą o tym, że w aucie jest jakaś usterka.
Wśród części samochodowych, które wymagają stałej kontroli jest układ hamulcowy. Częstotliwość wymiany poszczególnych elementów układu uzależniona jest od eksploatacji auta - jeśli samochód służy nam jedynie do poruszania się po mieście, konieczna jest częstsza wymiana klocków. W przypadku aut jeżdżących na długich trasach, okres przydatności się wydłuża.
W samochodach nowej generacji zainstalowane są czujniki, które sygnalizują ścieranie się klocków i konieczność ich szybkiej wymiany. W starszych modelach kierowcy muszą polegać na własnym słuchu - jeśli podczas hamowania daje się słyszeć charakterystyczne tarcie, jest to znak, że konieczna jest natychmiastowa wymiana klocków hamulcowych.
W większości modeli aut, wymiana klocków hamulcowych jest na tyle prosta, że dokonać tego może każdy, kto jako tako orientuje się w budowie samochodu i lubi majsterkowanie. Czynność ta wymaga poświęcenia jej trochę czasu oraz - co najważniejsze - zakupu wszystkich potrzebnych elementów. Jeśli więc sami planujemy wymianę, warto wcześniej zaopatrzyć się w tarcze hamulcowe, uszczelki, śruby oraz smar, podkładki itd.
Oczywiście, nie zawsze konieczność wymiany klocków hamulcowych pociąga za sobą konieczność zakupu tarcz. Te ostatnie zużywają się bowiem wolniej niż klocki, więc ich wymiana nie musi się pokrywać z wymianą klocków, aczkolwiek warto - przy okazji wymiany klocków - przyjrzeć się ich stanowi.
Dobrze jest też sprawdzić stan osłony tłoczka i prowadnic oraz same prowadnice. Wszystkie te elementy wpływają bowiem na działanie samych klocków - jeśli one nie są sprawne, istnieje duże prawdopodobieństwo, że doprowadzą do szybszego uszkodzenia klocków.
Tym, o czym warto pamiętać podczas przygotowań do wymiany klocków jest fakt, aby zgromadzić wcześniej wszystkie potrzebne elementy i akcesoria, i nie zostawiać wymiany na ostatnią chwilę. Kupując klocki pamiętajmy, że nie warto na nich oszczędzać. Im droższe, tym trwalsze, lepszej jakości i bezpieczniejsze.
Jeśli jednak majsterkowanie nie jest naszą pasją, nie warto ryzykować. Lepiej udać się do warsztatu, gdzie fachowcy dokonają wymiany. Należy pamiętać jednak, że taka usługa wiązać się będzie z dodatkowymi kosztami - opłatą dla mechanika za wykonaną pracę.